Roztargnienie i zmęczenie. Samochód jako dodatkowe pary “oczu”

Tomasz Budzik

Podróże samochodem to wspaniała przygoda nierzadko połączona z poznawaniem świata. Niestety, czasami zdarza się, że musimy prowadzić mimo zmęczenia lub gorszego samopoczucia. W takiej sytuacji ogromne przysługi może nam oddać nowoczesny samochód.

Według „Europejskiego barometru bezpiecznej jazdy” sporządzonego przez fundację Vinci Autoroutes spośród badanych europejskich narodowości to właśnie Polacy w największym stopniu lekceważą wpływ zmęczenia na prowadzenie samochodu. Według badań ankietowych nasi rodacy są skłonni do zrobienia sobie przerwy dopiero po upływie 4 godzin i 23 minut od rozpoczęcia jazdy. Najlepiej wypadający w tym badaniu Francuzi czekali z przerwą 2 godziny i 49 minut, a średnia dla badanych krajów wyniosła 3 godziny i 19 minut.

Wskazany przez Polaków czas może przerażać. Przecież już po kilkudziesięciu minutach ciągłego skupienia zaczynamy tracić koncentrację. W efekcie wydłużeniu ulega czas reakcji, a prawidłowa ocena sytuacji drogowej okazuje się coraz trudniejsza i mniej błyskawiczna niż w przypadku wypoczętego kierowcy. Jak można sobie z tym poradzić? Z pomocą przychodzi elektronika.

Podstawowym rozwiązaniem jest system rozpoznawania zmęczenia kierowcy. Algorytm analizuje parametry jazdy przy poruszaniu się z prędkościami od 60 do 200 km/h i na tej podstawie określa stan sprawności kierującego. Jeśli styl jazdy ulega zmianie, system ostrzega kierowcę przed zmęczeniem za pomocą sygnału dźwiękowego oraz wyświetlanego pomiędzy zegarami piktogramu przedstawiającego filiżankę kawy. Podstawową funkcją systemu jest ostrzeganie kierowcy na autostradzie, gdyż to właśnie tam najłatwiej na rozkojarzenie czy mikrodrzemkę w związku z monotonią jazdy.

To jednak nie koniec możliwości elektroniki. Chyba każdemu kierowcy zdarzyło się przegapić znak ograniczenia prędkości lub po prostu zapomnieć jego wartość. Dlatego właśnie doskonałym rozwiązaniem jest system rozpoznawania znaków drogowych. Identyfikuje on ustawione przy drogach znaki i prezentuje ich miniaturę na wyświetlaczu przed kierowcą. Dzięki temu kierujący zawsze wie, jaka jest bezpieczna, a przy okazji chroniąca go przed mandatem, prędkość jazdy.

Przed wpadką spowodowaną rozkojarzeniem może uchronić nas również aktywny tempomat. Na czym polega jego praca? Układ korzysta z czujników skanujących przestrzeń przed samochodem. Gdy w trakcie jazdy z włączonym tempomatem wykryje on zbliżanie się do poprzedzającego pojazdu, samochód dostosuje swoją prędkość poprzez zmniejszenie ilości dawkowanego do silnika paliwa albo użycie hamulców. Gdy droga przed pojazdem znów będzie wolna, pojazd przyspieszy do zadanej uprzednio prędkości. Kierowca może regulować dystans, który samochód będzie utrzymywał od poprzedzających pojazdów. Kiedy system ACC współpracuje z automatyczną skrzynią biegów, samochód może wytracić prędkość przed poprzedzającym pojazdem aż do zatrzymania, a następnie, gdy będzie to już możliwe, samoczynnie ruszy.

Ciekawą funkcją jest Line Assist. Umieszczony za przednią szybą czujnik wychwytuje położenie namalowanych na jezdni linii i reaguje na zagrożenie ich niezamierzonym przekroczeniem. Jeżeli samochód zbliża się do granicy pasa ruchu, a kierowca nie uruchomił kierunkowskazu, samochód sam skoryguje tor jazdy poprzez subtelne ruchy kierownicy. System ten działa jedynie wtedy, gdy użytkownik samochodu trzyma ręce na kierownicy. Dodatkowym warunkiem jest szerokość pasa ruchu wynosząca przynajmniej 2,5 m.

Asystent jazdy w korku jest połączeniem dwóch nakreślonych wcześniej systemów. W działający do prędkości 65 km/h układ można wyposażyć jedynie samochód z automatyczną skrzynią biegów. Gdy asystent jest uruchomiony, samodzielnie utrzymuje bezpieczny dystans od poprzedzającego pojazdu. Gdy auto przed nami się zatrzyma, pojazd również zahamuje. Kiedy samochód przed nami ruszy, auto będzie kontynuować jazdę bez ingerencji kierowcy. Co nie mniej ważne, pojazd będzie również utrzymywany we właściwym pasie ruchu.

Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.