Widzieć więcej to jechać bezpieczniej. Doświetlanie zakrętów i automatyczne światła

Tomasz Budzik

Na bezpieczeństwo podróżowania samochodem składa się wiele elementów. Mimo ogromnego skoku technologicznego, jaki w ostatnich latach odcisnął swój ślad na pojazdach, wciąż jednym z najważniejszych gwarantów bezpieczeństwa pozostaje widoczność, jaką ma kierowca. I na tym polu współczesne auto potrafi pomóc kierowcy.

Przystosować się do oka

Jeśli zapytalibyśmy przeciętnych ludzi, jakie cechy są ważne dla kierowcy, najprawdopodobniej usłyszelibyśmy, że jest to świetny refleks czy doskonała koordynacja ruchowa. W gruncie rzeczy jednak na pierwszym miejscu należy postawić wzrok. To od tego, jak dobrze widzimy, zależy szybkość i skuteczność naszych reakcji. Mogłoby się wydawać, że pod tym kluczowym względem samochód nie jest nam w stanie pomóc. Nic bardziej mylnego.

Pole widzenie każdego z oczu sięga 107 stopni w kierunku boku głowy. Nie oznacza to jednak, że w całym zakresie widzimy tak samo. Budowa siatkówki sprawia, że na polu przed sobą lepiej postrzegamy kolory i kształty, a na peryferiach pola widzenia lepiej radzimy sobie z postrzeganiem ruchu w gorszych warunkach oświetleniowych. Wiedząc to, inżynierowie mogli dostosować związane ze światłami rozwiązania do potrzeb człowieka.

Uwaga na boki

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2018 r. blisko 3,6 tys. wypadków na polskich drogach miało miejsce na łukach. Jeśli doliczymy do tego 9,3 tys. zdarzeń na skrzyżowaniach, to okaże się, że do ok. 40 proc. kolizji dochodzi poza prostymi odcinkami dróg. W takich warunkach niezwykle ważne jest to, ile widzi kierowca, a zależy to nie tylko od jakości oświetlenia drogi, ale też od samochodu, którym jedzie.

Tu pomóc może system doświetlania zakrętów. Działająca do 40 km/h funkcja Corner poprawia widoczność podczas pokonywania skrzyżowań. Gdy kierowca włączy kierunkowskaz lub skręci kierownicą, po stronie, w którą zakręca, automatycznie uruchamia się światło przeciwmgielne. Funkcja ta pomaga kierowcy, doświetlając rejon, w który kieruje pojazd.

W czym pomaga funkcja obecna nawet w tak dostepnym pod względem ekonomicznym samochodzie jak Škoda Citigo? Dodatkowa porcja światła na zakręcie sprawia, że kierowca może mieć pewność, iż skręcając, nie natrafi na jakąś przeszkodę albo uniknie potrącenia. W półmroku nie widać dokładnie, czy do pokonania ulicy, w którą skręcamy, nie przygotowuje się jadący bez oświetlenia rowerzysta czy pieszy. Jeśli jest on ubrany na ciemno, do ostatniej chwili można go nie zauważyć mimo świecących ulicznych latarni.

O wiele dalej

Nowoczesne samochody potrafią jednak o wiele więcej. Podczas nocnej jazdy w trasie kierowcom czasem zdarza się zapomnieć o możliwości włączenia świateł drogowych poza terenem zabudowanym, albo o przełączeniu ich na światła mijania, gdy z przeciwka zbliża się inny pojazd. W tych czynnościach może jednak wyręczyć nas elektronika. Auto Light Assist to system, w który można wyposażyć już kompaktową Škodę Scalę. Takie ułatwienie sprawia, że kierowca ma mniej do zrobienia, a to przekłada się na wyższy stopień koncentracji na drodze.

Jeszcze ciekawszy jest układ AFS, który może być częścią układu oświetleniowego, na przykład, nowej Škody Kamiq. Na czym polega jego działanie? AFS dostosowuje kształt snopa światła do konkretnej sytuacji. Gdy jedziemy od 15 do 50 km/h, jest on krótszy, ale szerszy. Dzięki temu lepiej oświetlane są pobocza i chodniki. Podobnie nieco szerszy jest snop światła, gdy jedziemy w deszczu. Gdy kierowca rozpędzi się do 90 km/h, zwiększa się zasięg świateł i wzrasta on wraz z prędkością, by osiągnąć maksimum przy 120 km/h.

Szczytem osiągnięć na polu oświetlenia są matrycowe reflektory LED. Wyposażona jest w nie nowa Škoda Superb. Zaletą takich świateł jest ogromna elastyczność pod względem kształtowania snopa światła. Zadanie to należy do komputera pokładowego, który posługuje się danymi uzyskanymi z kamery zamontowanej na przedniej szybie oraz czujnika GPS. Kamera sprawdza, czy z naprzeciwka nie jedzie inny pojazd, a moduł GPS informuje komputer, czy auto znajduje się w terenie zabudowanym, czy poza nim. Dzięki temu system może tak kształtować wiązkę światła, by ta omijała pojazd jadący przeciwnym pasem, a jednocześnie doświetlała nasz pas i pobocze.

Dobrze oświetlona droga to podstawowy warunek bezpieczeństwa podczas nocnej podróży. Na światłach nie warto oszczędzać, bo to od nich zależy nasze zdrowie i życie.

Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.